مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ( I C T )

وب نوشته های گروهی دانشجویان رشته بازاریابی حرفه ای

وب نوشته های گروهی دانشجویان رشته بازاریابی حرفه ای

مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ( I C T )

<<< پیشرفت در علوم و صنعت کامپیوتر، مخابرات و فناوری اطلاعات تا به حال تاثیر عمده‌ای در جذب و تعامل مشتریان توسط شرکت‌ها ایجاد کرده است. رونق تکنولوژی همواره دسترسی به مشتریان برای توسعه و توزیع بهتر و موثرتر محصولات مورد نیاز آنها، ارائه خدمات دیداری نمایندگان شرکت با مشتری و ارتباط با مشتریان در گروه‌های بزرگ یا یک به یک از طریق ویدئوکنفرانس برای شرکت‌ها را تسهیل کرده است، به‌عنوان مثال، محققان بازاریابی در ساختمان مرکزی شرکت مورد نظر در یک شهر می‌توانند با استفاده از چند کلیک موس از طریق ویدئو کنفرانس نکاتی را به مشتریان خود در شهرهای دیگر یادآور شوند.>>>

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

اولین بار یک گروه امنیت سایبر در دانشگاه پلی تکنیک والنسیا آسیب پذیری یاد شده را شناسایی کرده اند.

روند کار بدین صورت است که با ۲۸ بار فشار دادن دکمه backspace می توان برنامه بوت و روشن کردن لینوکس موسوم به Grub2 را مختل کرد و فرایند شناسایی هویت سیستم عامل یاد شده را دور زد.

آسیب پذیری یاد شده دسترسی به پوسته نجات برنامه Grub را ممکن کرده و سواستفاده های مختلفی را امکان پذیر می کند. به عنوان مثال هکرها می توانند از همین طریق هسته مرکزی معیوبی از لینوکس را طراحی و به درون آن نفوذ دهند و به همین وسیله کل اطلاعات ذخیره شده در سیستم عامل را کپی کرده یا از راه دور یک نرم افزار را برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات رایانه بر روی آن نصب کنند.

هکتور مارکو یکی از محققانی که در این مورد بررسی هایی به عمل آورده می گوید تحلیل عمیق مولفه های آسیب پذیری یاد شده نشان می دهد سواستفاده موفق از این نقص به عوامل مختلفی و از جمله نسخه BIOS، نسخه GRUB و میزان RAM بستگی دارد.

کارشناسان می گویند با توجه به ضرورت دسترسی فیزیکی به رایانه برای سواستفاده از این آسیب پذیری هنوز موارد چندانی از آن گزارش نشده است.



ایران خواستار قانون‌گذاری درباره اینترنت اشیا و 5G در دنیا شد



رئیس رگولاتوری در ملاقات با دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) تاکید کرد: موضوعاتی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، نسل پنجم تلفن‌همراه OTT، ۵G ها موضوعات جدیدی است که رگولاتورها باید درباره آنها مقررات‌گذاری کنند.
 


 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در حاشیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیوئی ۲۰۱۵ (WRC-۱۵) با دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) ملاقات و درباره روش‌های کارآمد برای گسترش همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات گفتگو کرد.

علی‌اصغر عمیدیان در ملاقات با "هولین ژائو" با بررسی روند مصوبات کنفرانس WRC، عنوان کرد: در حال حاضر حوزه ICT با موضوعات جدید و چالش‌برانگیز روبروست. موضوعاتی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، نسل پنجم تلفن‌همراه  OTT، ۵G ها موضوعات جدیدی است که رگولاتورها باید درباره آنها مقررات‌گذاری کنند.

عمیدیان افزود: همکاریهای آموزشی ITU درباره این موضوعات و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در این حوزه در تعامل بین رگولاتوری و ITU می‌تواند زمینه همکاری ویژه‌ای باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره روند مصوبات کنفرانس WRC نیز عنوان کرد: وجه ویژه کنفرانس WRC-۱۵ این بود که تصمیمات صرفاً با رای‌گیری به نتیجه نرسید و مصوبات براساس اجماع و تفاهم تمامی کشورهای حاضر تصویب شد.

براساس این گزارش "نارای دادیو"، رئیس کنفرانس WRC-۱۵ نیز در مراسم اختتامیه، از نقش نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در ارائه پیشنهادها و راهنمائی‌ها تقدیر کرد.

در کنفرانس WRC-۱۵ ژنو، ۱۹ سند با موضوعاتی مانند ثبت و نحوه ارزیابی ایستگاههای رادیوئی در بانک اطلاعاتی ITU، تعیین باندهای فرکانسی مختلف برای شبکه‌های باند پهن همراه، استفاده از لینک‌های تغذیه پخش فراگیر ماهواره‌ای برای ارتباطات ثابت ماهواره‌ای، روشهای هماهنگی ماهواره‌ها، باندهای فرکانسی مورد استفاده هواپیماهای بدون خلبان، ثبت اطلاعات ایستگاههای فضائی، تخصیص فرکانس به سرویسهای رادیوآماتوری در باند MF و ... از سوی جمهوری اسلامی ایران ارایه شد.

کنفرانس WRC-۱۵ با حضور ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از ۱۶۲ کشور جهان از ۲ تا ۲۷ نوامبر در ژنو مقر ITU برگزار شد. در این کنفرانس قوانین جدید بین‌المللی ارتباطات رادیوئی تصویب و برخی از قوانین قبلی اصلاح شد.



تسخیر دنیای فناوری بار دیگر توسط مایکروسافت


ظاهرا این روزها باد به نفع مایکروسافت میوزد چون هر روزی چند خبر جدید از این کمپانی منتشر می شود. پس از طوفان خبری ویندوز 8 و اطلاعات مربوط به عرضه سه مدل جدید از خانواده لومیا که امروز منتشر شد، حالا نوبت به هولولنز است تا یک بار دیگر مایکروسافت را سر زبان ها بیندازد.


ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، در مصاحبه ای اعلام کرد برنامه ریزی های لازم برای رساندن هولولنز به دست توسعه دهندگان در سال آینده میلادی انجام شده است. به گفته نادلا، هولولنز مسیری پنج ساله را طی می کند و در مرحله اول قرار است کاربران تجاری و enterprise به آن دسترسی داشته باشند. به این ترتیب چند سالی طول می کشد تا بتوانید یکی از این دستگاه های واقعیت افزوده را برای خودتان خریداری کنید.

هر چند اعلام اینکه در طول سال آینده قرار است نسخه ای مخصوص توسعه دهندگان آماده شود هم در نوع خودش بسیار هیجان انگیز خواهد بود. مایکروسافت به خوبی این نکته را درک کرده که هولولنز برای موفقیت به مجموعه ای از برنامه ها و محتواهای متنوع نیاز دارد و به همین دلیل کمک گرفتن از توسعه دهندگان در ابتدای راه امری منطقی به حساب خواهد آمد.

هولولنز ابزار واقعیت افزوده مایکروسافت است که اولین بار در آوریل گذشته و در کنفرانس Build این کمپانی از آن رونمایی شد و با وجود بازخوردهای مثبت از سوی افرادی که موفق به آزمایش آن شده بودند، هنوز راه زیادی برای تکامل آن پیش روی مایکروسافت قرار دارد. ردموندی ها باید در طول 12 ماه آینده دستگاه خود را پرتابل تر کرده و همچنین در مسیر تبدیل شدن به وسیله ای موفق، می بایست رقبایی نظیر عینک گوگل را نیز پشت سر بگذارد که بنا به اخبار منتشر شده، نسخه دوم آن هم توسط غول جست و جوی جهان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.



برگزاری نمایشگاه روبات در پکن



نمایشگاه جهانی روبات در چین محلی برای دیدن روبات هایی است که مانند انسان رفتار می کنند. بیش از ۱۰۰ کارشناس، ۱۲ سازمان بین المللی و بیش از ۱۲۰ شرکت مختلف صنعت روبات تا آخر نوامبر ( نهم آذر ماه) در پکن جع شده اند.

روبات انسان نمای ژیائولو ساخت یک کارخانه چینی دارای توانایی ویژه برای ارتباط با انسان است. مدیر تولید آن در کارخانه «تامی اینتلیجنت» در باره ویژگی های طراحی آن برای شباهت با انسان می گوید: «روبات، حالت های چهره زیادی دارد. با صفحه ای که در چشم هایش قرارداده شده مردم احساس می کنند با او ارتباط می گیرند. اگر روبروی آن بایستیم می تواند حرکات و ژست های مختلف انسانی را تقلید کند، می فهمد زن یا مرد هستیم، می تواند سن، غمگینی یا شادی و حتی درجه شادی ما را بفهمد.»

«جمینوید اف» اندروید، یک روبات زن ساخت آزمایشگاه دانشگاه اوزاکا، مرکز توجه نمایشگاه بود. سازندگان آن می گویند علیرغم ظاهر و کارایی خوب، کار پیشرفت جمینوید اف همچنان ادامه دارد.

یکی از استادان دانشگاه اوزاکا می گوید: «هدف نهایی ما از نشان دادن هوش بکار رفته در این روبات، ساختن سامانه هوش مصنوعی است. کار سختی است مخصوصا در این محل شلوغ سامانه تشخیص صدا کارایی ندارد.»

بخش بزرگی از نمایشگاه به روبات های ویژه صنایع اختصاص دارد در حالی که بسیاری از کارخانه ها در پی کاهش نیروی انسانی هستند. نمایشگاه همچنین محلی برای عرضه روندهای آینده در توسعه فناوری است که موقعیت های مناسبی برای سرمایه گذاری در فرصت های اقتصادی محسوب می شوند.





گزارشی از نمایشگاه پهپاد در واشنگتن





ماتیو کریگر از IntelligentUAS توضیح می دهد: «ما دو نوع پهپاد تولید می کنیم؛ یکی مجهز به دوربین Go Pro است و دیگری دوربین مادون قرمز حرارتی دارد. از آنها می توان برای بازرسی پنل های خورشیدی٬ مزارع کشاورزی و همچنین امداد و کمک رسانی اضطراری استفاده کرد.»

انتظار می رود که صنعت تولید پهپاد به سرعت توسعه یابد. برخی تحقیقات حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۲ حجم تجارت جهانی پهپاد تجاری از مرز ۲ میلیارد دلار خواهد گذشت.

برین گرانت از شرکت Yuneec – Electric Aviation می گوید: «این تازه ترین مدل از پهپادهای «تورنادو» ماست که هم خیلی حرفه ای است هم استفاده از آن ساده است. قابلیت پرواز آن حدود ۳۰ دقیقه است. می تواند باری به وزن ۲ کیلوگرم را جابجا و یک و نیم کلیومتر را طی کند. کمی آموزش لازم دارد اما حقیقتا کار با آن خیلی ساده است. کافی است باتری ها را شارژ کنید و پروازش دهید.»

وی سپس می افزاید: «صنعت پهپاد رو به گسترش است. امکانات زیادی هم وجود دارد که می تواند سود فراوانی به همراه داشته باشد. آمازون و گوگل برای سرمایه گذاری در این صنعت اعلام آمادگی کرده اند.»

سرمایه گذاری در زمینه طراحی و تولید پهپاد و نرم افزارهای مربوط آن رشد سریعی را در بسیاری از کشورهای صنعتی تجربه کرده است.

گرچه میزان تولید پهپادهای تجاری افزایش یافته٬ پهپادهای نظامی و امنیتی همچنان بیشترین اهمیت و فروش را دارند. باب بلیکلی از اداره پلیس ایالت ویرجینیا می گوید: «به باور من در ده سال آینده تعداد پهپادهایی که برای نظارت بر اجرای قانون به کار می روند افزایش خواهند یافت. آنجایی که من کار می کنم ۲ هلیکوپتر داریم که خرج زیادی برای ما دارند. پهپاد اما به ما امکان می دهد که منطقه عملیاتی مان را به سرعت و در امنیت تحت نظر بگیریم و سپس برای حل مشکل وارد عمل شویم.»

ارزان ترین پهپاد حاضر در نمایشگاه واشنگتن ۲هزار دلار و گران ترین و کامل ترین آن ۳۰ هزار دلار قیمت گذاری شده است.

نباید فراموش کرد که قوانین و قواعد دقیقی برای استفاده از این پهپادها در نظر گرفته شده است.

اشتفان گروبه٬ خبرنگار یورونیوز در واشنگتن می گوید: «انتظار می رود که برای جشن پایان سال بیش از نیم میلیون پهپاد در آمریکا به فروش رود. کادویی که ممکن است دردسر ساز هم بشود چون اداره هوانوردی فدرال آمریکا به تازگی اعلام کرده است که به زودی تدابیر و قواعد سخت گیرانه تری برای حفظ امنیت فضای این کشور در نظر خواهد گرفت.»




دیجیتالی کردن کتاب های قدیمی






هر سال میلیون‌ها کتاب اسکن شده و در اینترنت گذاشته می‌شود. ولی پس از اسکن، غلطهای بسیاری ظاهر می‌شود، چون متن‌های قدیمی صفحه بندی عجیب، فونت و املای غیرمعمول دارد.

هیلدلیس بالک، مدیر پروژه «ایمپکت» می‌گوید: «مشکل اصلی در تبدیل یک کتاب قدیمی به متنی خوانا توسط رایانه، کهنه بودن آن است. با یک سند معاصر فرق دارد، فونت‌ها و کلمات قدیمی‌اند و صفحه بندی آن هم پیچیده است.»

کلمنس نودکر، مدیر فنی پروژه اروپایی می‌گوید: «این کتاب اصول ریاضی، نوشته آیزک نیوتن است. شما پدیده‌ای را مشاهده می‌کنید که ما به آن آشکار شدن می گوییم. یعنی جوهر از پشت صفحه نفوذ می‌کند. می‌بینید که کاغذ تاب برداشته. اینجا حرف اس بلند را به راحتی می‌توان با حرف اف اشتباه گرفت.»

پژوهشگران کتابخانه ملی هلند، چهار سال در چهارچوب «طرح اروپایی» صرف بهبود نرم افزاری کردند که متن‌های قدیمی را می‌خواند.

هیلدلیس بالک می‌گوید: «برای تقویت تصویر، نرم افزار را بهبود بخشیدیم، مانند تشخیص بصری حروف، تصحیح متن و فن آوری زبانی، تا بهتر عمل کند.»

این دانش جدید در نرم افزارهای موجود در بازار اضافه شده و نتیجه بسیار رضایتبخش است.

کلمنس نودکر می‌گوید: «پس از تکمیل این روند، کاربر متن کامل شناخته شده را می‌بیند. خصوصیات ساختاری کتاب نیز، مانند پاراگراف‌ها، تیتر‌ها و غیره قابل تشخیص است.»

طبق گفته دست اندرکاران این پروژه، حداقل پانزده درصد بر صحت متن‌های اسکن شده افزوده شده است. بنابراین از این پس متن‌های بایگانی شده بیشتری در اینترنت قابل دسترس خواهد بود.

هیلدلیس بالک می‌گوید: «متنی که کاملا دیجیتالی نشده، عملا غیرقابل مشاهده است. همه عادت به استفاده از برنامه‌های جستجو دارند و اگر کلمه‌ای که به دنبالش هستند پیدا نکنند، برای آن‌ها این کلمه اساسا وجود ندارد.»




گامی به سوی خودروهای بدون راننده






محققان علم روباتیک پروژه اروپایی موسوم به «وی-شارژ» خودروی الکتریکی ساخته اند که با تلفن هوشمند فعال می شود. این خودروی مستقل و بدون راننده برای پارک کردن و شارژ شدن در توقفگاهها طراحی شده است بطوریکه می تواند در توقفگاه مخصوص، صاحبش را پیاده و سوار و بعد، خودش را پارک کند. برای شارژ کردن آن به کابل شارژ نیاز نیست.

اما این خودرو چگونه می تواند حرکات لازم را پیش بینی کند و موانع موجود را تشخیص دهد؟

اولریخ شوئزینگر، محقق علوم رباتیک و هماهنگ کننده فنی طرح اروپایی «وی شارژ» می گوید: «ویژگی این خودرو این است که فقط با دوربین هدایت می شود. با همین دوربین هم مکانش را تعیین می کند. دوربینها تقریبا پنهان هستند که درون آینه های بیرون خودرو و در آرم خودرو کار گذاشته شده اند. با همین دوربینها خیلی کارهای دیگر هم می توان انجام داد. مثلا خودرو می تواند مکان خود را در توقفگاه پیدا کند یا موانع را تشخیص دهد.»

برای اینکه خودرو بتواند محیط اطرافش را بشناسد، چند دوربین و حسگر فراصوتی (اولتراسونیک) تمام ۳۶۰ درجۀ محیط اطراف را می پوشاند.

دانشمندان این طرح سیستمی را ایجاد کرده اند که به شکل خودکار می تواند بین خودروها و افراد پیاده فرق بگذارد.

پژوهشگران می گویند خودرو به گونه ای طراحی شده است که حتی می تواند الگوهای حرکتی مختلف را در اطراف خود تشخیص دهد و بعد فعالیتش را در زمان واقعی با آنچه تشخیص داده، تطبیق دهد.

اولریش شوئزینگر، محقق روباتیک از زوریخ و هماهنگ کننده فنی پروژه «وی شارژ» می گوید: «از یکسو داده های دوربین استریوسکوپی را داریم که به خودرو، بطور مجازی می گوید که کجا می تواند برود و کجا نمی تواند برود. سپس خودرو برای انتخاب بهترین مسیر، در هر ثانیه چند بار صدها مسیر حرکت و مجموعه حرکات را ارزیابی می کند.»

در توقفگاههای مخصوص، سیگنال جی پی اس یا ضعیف است یا اصلا وجود ندارد. برای رانندگی ایمن و دقیق، خودرو باید با ترکیب داده های دوربین و حسگرهای خود با داده های کامپیوتر و سرویس دهنده توقفگاه، مکان خود را در نقشه توقفگاه پیدا کند. بنابراین خودرو همیشه از موقعیت خود آگاه است.

ماتیاس بورکی، پژوهشگر علوم روباتیک از زوریخ می گوید: «اگر بخواهیم خودرو موقعیت خود را در محیط تشخیص دهد، لازم است بین آنچه خودرو می بیند و نقاط ضبط شده در نقشه سه بعدیِ توقفگاه ارتباط برقرار کرد. با این ارتباطها می توان موقعیت دقیق خود رو را تعیین کرد.»

پژوهشگران درباره آینده، بلندپروازانه فکر می کنند. آنها آینده ای را تصور می کنند که خودروهای مستقل و خودکار بخش مهمی از حمل و نقل عمومی باشند. برای رسیدن به چنین آینده ای علاوه بر مشکلات حقوقی، چالش های فنی زیادی هم وجود دارد.

وویچک درندارز، مهندس پژوهشگر برای سیستمهای کمک به راننده از شرکت فولکس واگن درباره این چالشهای فنی می گوید: «در حال حاضر خودرو با سرعت کم حرکت می کند. برای اینکه این سیستم جذابیت بیشتری داشته باشد، باید سرعتش را افزایش داد. به این منظور، باید چند چالش فنی را از پیش رو برداشت. یکی این است که قابلیت ادراک خودرو از اطراف را بهتر کرد. چالش دیگر، توان استدلال و استنتاج خودرو است تا خود رو بتواند در این باره که ماشینهای دیگر در ترافیک چه خواهند کرد، بهتر پیش بینی کند.»

پژوهشگران می گویند چالشهای دیگر در این زمینه، ایمن تر و دقیق تر کردن این نوع رانندگی و کاهش هزینه این سیستم برای کاربران است.




گزارش تصویری از الکامپ بیست‌ویکم



 

 








سن‌دیسک کوچکترین حافظه فلش USB 3.0 دنیا را تولید کرد


گر از شما بخواهند که لیستی از مشکلات حافظه‌های فلش را بنویسید، بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها گم‌شدن و درنتیجه سخت‌پیداشدن دوباره آن‌هاست! اما اگر فکر می‌کنید که تولیدکنندگان این حافظه‌ها دست بردارند، اشتباه می‌کنید.


به لطف قانون «مور» روز به روز از اندازه حافظه‌های فلش کمتر و بر ظرفیت آن‌ها افزوده می‌شود. اخیرا «سن‌دیسک» از حافظه‌های Ultra Fit USB 3.0 خود رونمایی کرده که به جرات می‌توان آن را کوچک‌ترین حافظه USB 3.0 تولیدشده تا امروز دانست. این فلش که اندازه ای در حد یک 10 سنتی آمریکایی دارد، 128 گیگابایت ظرفیت دارد و می‌تواند تا 16 ساعت ویدیوی با رزولوشن 1080p را با سرعت خواندن 130 مگابایت در ثانیه در خود ذخیره کند.
این حافظه‌ها با قیمت 119 دلار فروش خود را در بازار آغاز کرده‌اند.
در کنار این محصول، سن‌دیسک از حافظه‌ فلش USB 3.0 دیگری نیز رونمایی کرده که با 256 گیگابایت بالاترین حجم را در میان فلش مموری‌های USB 3.0 سن‌دیسک دارد. این محصول با قیمت 199.99 دلار به فروش خواهد رسید.


علاوه بر این، یک حافظه SSD مجهز به USB Type-C نیز از سوی سن‌دیسک رونمایی شد. این SSD ها با نام‌های Extreme 500  و Extreme 900 با ظرفیت‌های 480 گیگابایت و 1.2 ترابایت و قیمت 239.99 و 999.99 دلار در دسترس مشتریان قرار گرفته است.